6.7 SOS: Somekohu yllätti, mitä nyt?


Somekohulla tarkoitetaan yleensä viraaliksi muotoutunutta julkaisua, esimerkiksi kuvaa tai tekstiä. Tällainen somekohu saa usein ihmiset nopeasti keskustelemaan, jakamaan tai väittelemään kyseisestä aiheesta sosiaalisessa mediassa. Erityisesti Twitterissä tämä käy nopeasti applikaatiossa olevan #trending välilehden ja avainsanan avulla.

Somekohut syntyvät helposti aiheesta, joka saa somescrollaajat tuntemaan jotain, oli se sitten hupia tai vihaa. Tämän takia somekohuista voi olla niin hyötyä, kuin haittaakin yritykselle. Somekohut muotoutuvat nykyaikana todella helposti ja nopeasti viraaleiksi, sillä niiden jakaminen sosiaalisen median kautta on helpottunut hirveästi. Kun ennen vanhaan juoru kulki aamulehden tai kuukausiliitteen mukana, nykyään se pystytään sekuneissa jakamaan toiselle ihmiselle puhelimen välityksellä.

Viimeisin somekohu on varmasti ollut Sofia Belórfin, Martina Aitolehden sekä Stefan Thermanin kolmiodraama, josta nyt puhutaan kaikkialla internetissä. Ajoittain uskon, että julkisuuden henkilöt luovat tahallaan itselleen ja imagolleen somekohuja, jotta he pysyisivät mukana keskusteluissa ja lööppien otsikoissa.
Secret, Kuiskaten, Korva, Nainen, Huulet, Hiukset
Lähde: pixabay

Jos yrityksesi tunnetaan jostain negatiivisesta kohusta, siihen on syytä tarttua nopeasti. Somekohu voi pahimmillaan johtaa suuriin tappioihin, joita tuskin kukaan haluaa kohdata.
Alle olen koonnut yhteenvedon esimerkiksi markkinointitoimisto Dagmarin vinkit siihen, miten toimia, jos somekohu yllättää.

1. Pahoittele
Somekohut eivät häviä itsekseen. Ne kannattaa huomioida mahdollisimman pian ja pahoitella asiaa rehellisesti. Myös lupaus asian selvittämiseen kannatta tehdä, sillä se antaa luotettavan kuvan yrityksestä.

2. Seuraa
Tässä kohdin kaikki liikenevät resurssit kannattaa valjastaa somen seuraamiseen. Seuraa omia kanaviasi, keskustelupalstoja sekä avainsanoja esimerkiksi Twitterissä.

3. Reagoi
Kielteinen palaute kannattaa ottaa huomioon ystävällismielisesti sekä suoraselkäisesti. Älä selittele turhia tai keksi tyhjänpäiväisiä sepityksiä. Näistä voi olla vain haittaa.

4. Selvitä
Tee sisäinen selvitys tapahtuneesta ja ole tarkka mistä lähteet ovat peräisin. Kirjaa ne ylös.

5. Arvioi
Mieti, kannattaako osa mainonnasta laittaa tauolle tapahtuneen jälkeen. Osa vuoden aikana tehdyistä mainoksista voivat esimerkiksi tehdä pahasti hallaa tapahtuneen jälkeen. Arvioi myös omaa työtäsi. Miten olet onnistunut rauhoittelemaan tilannetta ja pitääkö jotain vielä tehdä. Miten edetä?

Kommentit

  1. Todella hauskasti ja toimivasti otsikoitu teksti; innostuin heti siitä, mitä itse teksti pitääkään sisällään ja samalla jo tiedän, että jotakin vinkkejä on tulossa. Tekstisi pisti minut myös miettimään, että tosiaan yrityksilläkin on toisinaan somekohuja (itse aina ajattelen automaattisesti näitä julkkiskohuja jostain syystä). Hyvin löydetyt vinkit, joiden käyttö voisi olla paikallaan, jos somekohu yllättää yrityksen. Some on tosiaan kasvattanut somekohujen laajuutta siinä mielessä, että niistä ehtii tulla uskomattoman nopeasti viraaleja ajoittain, ja voi tietysti yrityksen kohdalla olla paha kolaus. Toisaalta on mielestäni myös hyvä, että ihmiset/kuluttajat pääsevät käsiksi somen kautta tällaisiin kokemuksiin ja uutisiin, joista kohu on syntynyt eli tavallaan peittelylle ei silloin ole sijaa. Vielä sellainen lisäys, että blogin + kirjoituksen ulkoasu todella miellyttävä ja harkitun oloinen ylipäätään! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti